Zarządzanie działem IT wiąże się z koniecznością posiadania wszechstronnej wiedzy zarówno z zakresu zarządzania projektami, jak i z koniecznością optymalizacji dostarczanych przez informatyków usług. Z tego powodu szkolenie z zarządzania projektami informatycznymi czy całymi działami IT musi uwzględniać szereg informacji. Wszystkie wymienione wymagania uwzględnione są w ścieżce certyfikacyjnej ITIL, którą rozpoczyna szkolenie ITIL Foundation.
Czym jest szkolenie ITIL
Szkolenie ITIL opiera się na praktycznym wykorzystaniu najlepszych praktyk, ale również metodyk związanych z zarządzaniem projektami i usługami informatycznymi, które są wykorzystywane przez firmy na całym świecie. Ujednolicone nazewnictwo, do tego wypracowanie wspólnych metodyk, pozwalających na realne oszacowanie kosztów finansowych i nakładów czasowych związanych z rozwiązywaniem powtarzających się problemów to jedynie kilka podstawowych korzyści, jakie wynosi każdy uczestnik ze szkolenia. Dodatkowe korzyści to m.in. możliwość zastosowania cyklu życia usługi informatycznej, co pozwala na lepsze dostosowanie zaproponowanych rozwiązań w kontekście konkretnej usługi.
Tematyka szkoleń ITIL
Wybierając się na szkolenie ITIL firmy należy pamiętać, że jest to szkolenie certyfikowane, zakończone egzaminem, przy czym uczestnicy pierwszego ze szkoleń – ITIL Foundation – nie muszą brać udziału w kolejnych szkoleniach. Obecnie najwyższym stopniem w Polsce, jaki można uzyskać kończąc kolejne szkolenia ITIL, to ITIL Expert. W podstawowym zakresie szkolenie obejmuje wyjaśnienie wszystkich poziomów cyklu życia usługi oraz omawia proces nieustannego doskonalenia, co przekłada się na możliwość obniżenia kosztów prowadzenia działu IT poprzez dostosowanie posiadanych zasobów do potrzeb produktów i oczekiwań klientów wewnętrznych. W zakresie eksploatacji usług ważna staje się wiedza z zakresu zarządzania incydentami i problemami oraz nieustanne doskonalenie udostępnianych usług. To właśnie na tym etapie wprowadza się uniwersalne mierniki, dzięki którym możliwa jest ocena stopnia zaawansowania w rozwiązywanie problemów. Oczywiście uczestnicy poznają także praktyczne sposoby zarządzania usługami IT oraz ich finansowaniem. W przypadku firm współpracujących z departamentami biznesowymi istotne staje się stworzenie optymalnych warunków współpracy.
Warto podkreślić, że praktyczne zastosowanie praktyk i metodyk, z jakimi zapoznają się uczestnicy, umożliwia wdrożenie normy ISO/IEC 20000, wystawianej do zarządzania usługami informatycznymi.