Chcąc rozwiązać problem istniejący w firmie zależy nam najczęściej na tym, by dojście do przyczyny kłopotu nie zaabsorbowało dużej ilości czasu oraz przebiegło jak najsprawniej. W tym celu można dokonać mapowania procesów biznesowych, co dogłębnie zobrazuje każdy etap procesu zachodzącego firmie.
Na czym polega mapowanie procesów biznesowych?
Mapowanie procesów biznesowych to stworzenie schematów, które obrazują dokładnie każdy etap zachodzącego w firmie procesu. Dzięki rozłożeniu na czynniki pierwsze danych zagadnień można stopniowo dochodzić do źródła zaistniałego problemu, a tym samym znaleźć jego rozwiązanie.
Mapy procesów oprócz pomocy w rozwiązywaniu problemów pomagają także usprawnić podejmowane w firmie działania. Dzięki schematycznemu przedstawieniu planów można określić, czy jakieś etapy nie są zbędne lub są powtórzone, można zminimalizować czas dojścia do celu przy maksymalizacji efektów.
Jakie problemy można w ten sposób rozwiązać?
Głównym powodem, dla którego firmy decydują się na stworzenie schematu blokowego procesów jest problem rosnących kosztów przy braku zmian działania firmy. Zajrzenie wewnątrz procesów pozwoli określić fragment, na którym pojawiają się przysłowiowe schody i dzięki zidentyfikowaniu go można szybciej dojść do rozwiązania kłopotów.
Mapowanie procesów przydaje się również przy problemach zbyt dużej rotacji pracowników w niewielkim czasie, przy sporej liczbie napływających reklamacji i negatywnych opinii oraz przy prowadzeniu nieuporządkowanej dokumentacji w firmie.
Mapowanie procesów biznesowych to jednak nie tylko sposób na rozwiązywanie problemów. Dzięki schematom blokowym można usprawnić działania lub zobrazować przyszłe plany firmy, by osiągnąć jak najlepsze wyniki podjętych działań.
Z czego składają się usługi mapowania prowadzone przez zewnętrzną firmę?
Zwracając się po usługę mapowania procesów biznesowych przez zewnętrzną firmę można otrzymać profesjonalnie wykonany schemat i dogłębną analizę każdego jego kroku. Dodatkowo, często można spotkać się z opracowaniem kilku wariantów przebiegu danego procesu, dzięki czemu łatwiej można zdecydować się na najkorzystniejszy z nich.
Niektóre zewnętrzne firmy po wykonaniu mapowania oferują warsztaty dla pracowników danej firmy celem zaznajomienia się z tym, na czym dany proces polega i jak wdrożyć plany w prawdziwe życie firmy.