Bez kategorii

Zagadka gospodarczo-motoryzacyjna

Polaków jest ponad połowę mniej, niż Niemców. Zarabiamy połowę tego, co oni i jesteśmy o połowę mniej wydajni. Biorąc pod uwagę te wskaźniki, powinniśmy kupować jakieś 700 tys. nowych aut rocznie. A kupujemy tylko 277 tys. Dlaczego?

Zastanówmy się nad kilkoma liczbami. Polski pracownik jest, licząc średnio, wytwarza w ciągu godziny produktów i usług za 26,2 dolara. Dla porównania, pracownik niemiecki jest ponad dwa razy bardziej efektywny. Jak to wygląda w wybranych krajach europejskich, możecie zobaczyć na wykresie poniżej:

Produktywność na godzinę, w dolarach. Na podstawie danych OECD

Jeżeli chodzi o produkt krajowy brutto na głowę, liczony według siły nabywczej, to według danych OECD wypadamy na poziomie 52 proc. Niemiec. Oto porównanie kilku krajów europejskich do naszego zachodniego sąsiada w tej kwestii:

PKB PPP per capita, Niemcy 100, (dane OECD)

Na tym nie koniec. Bardzo podobnie wygląda kwestia wynagrodzeń. W przeliczeniu na siłę nabywczą pieniądza Polacy zarabiają przeciętnie połowę tego, co Niemcy. Poniżej te same wartości dla kilku innych krajów europejskich.

Wynagrodzenie roczne (Niemcy 100), dane OECD

A teraz coś z zupełnie innej beczki. W 2011 roku sprzedano w Polsce 277 tys. nowych samochodów. W Niemczech – grubo ponad 3,1 mln.

Porównując wartość sprzedaży nowych samochodów do liczby ludności widzimy, że Niemcy są najbardziej skorzy do ich kupowania. W innych krajach, w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców, kupuje się samochodów nieco mniej. Wyjątkiem jest Polska, gdzie kupuje się ich dużo, dużo mniej:

Sprzedaż aut nowych na 1000 mieszk. Na podstawie danych OECD.

Na koniec gwóźdź programu. Porównaliśmy sprzedaż nowych samochodów do produktywności i Niemiec. Gdybyśmy byli tak chętni do ich kupowania, jak Niemcy, rocznie sprzedawałoby się ich o 423 tys. więcej niż obecnie. Czyli o 153 proc. To różnica o rząd wielkości w porównaniu z innymi analizowanymi krajami:

Brakująca sprzedaż nowych samochodów w stos. do Niemiec

Co z tego wynika? Aż strach myśleć. Albo nie lubimy nowych samochodów, albo nas na nie nie stać (ale przecież gdyby tak było, i tak powinniśmy ich kupować około 700 tys. rocznie, bo średnio zarabiamy połowę tego co Niemcy i jest nas o połowę mniej). Albo jest jakiś inny powód. Jaki? Być może podpowiedzią będą dane dotyczące sprzedaży samochodów typu SUV. O ile na zachodzie to ułamek rynku, u nas – jedna trzecia…

You May Also Like

Zalety palety plastikowej

Dzisiejsza logistyka bez plastikowych palet byłaby naprawdę bardzo ciężka. Firma Schoeller Allibert od wielu lat lat robi wszystko, aby zapewnić swoim klientom wysokiej jakości produkty.
View Post

Polski prawnik we Włoszech

Wzmożony przepływ ludności w ramach Unii Europejskiej sprawia, że coraz większa liczba polskich obywateli musi uczestniczyć w postępowaniach sądowych w innych państwach. W takich wypadkach dobrze jest skorzystać z pomocy…
View Post

O co chodzi w uprawnieniach SEP?

Stowarzyszenie Elektryków Polskich (SEP) zajmuje się zrzeszaniem różnego rodzaju elektryków: inżynierów, techników czy jeszcze uczących się adeptów. Ponadto jej celem jest organizowanie licznych testów, dzięki którym elektryk uprawnienia dostanie w…
View Post