Inwentaryzacja środków trwałych

Wiedza na temat tego, jak prawidłowo przeprowadzać inwentaryzację środków trwałych w przedsiębiorstwie jest bardzo ważna, gdyż niedotrzymanie terminów inwentaryzacji może skutkować licznymi skarbowymi konsekwencjami.

Inwentaryzacja środków trwałych – co to jest?

Inwentaryzacja środków trwałych to najprościej mówiąc spis wszystkich trwałych składników, jakie firma posiada w swoim majątku. Można do nich zaliczyć nieruchomości, maszyny oraz urządzenia. Ciekawym rodzajem środków trwałych jest inwentarz żywy, który także jest uwzględniany w inwentaryzacji i odnosi się do przedsiębiorców zajmujących się hodowlą zwierząt. Inwentaryzacja to dokładne przeliczenie składników majątkowych. Dane te zostają później przesłane do urzędu skarbowego.

Kto musi przeprowadzać inwentaryzację?

Inwentaryzacja środków trwałych jest obowiązkiem każdej firmy rozliczającej się na zasadzie księgi przychodów i rozchodów. Są to więc zarówno osoby fizyczne, jak i spółki. Nie wywiązanie się z tego obowiązku grozi konsekwencjami skarbowymi.

Inwentaryzacja środków trwałych – jak to zrobić?

Inwentaryzację można przeprowadzić samemu, lecz często przedsiębiorcy decydują się zaangażować w to firmę zewnętrzną. Niezależnie od wyboru drogi i metody inwentaryzacji należy pamiętać, że jej podstawową cechą musi być rzetelne zaktualizowanie danych o firmie i ujęcie w niej wszelkich składników majątkowych. Inwentaryzacja środków trwałych musi być przeprowadzana każdego roku, najpóźniej w ostatnim dniu roku obrotowego. Ustawa o rachunkowości daje na rozpoczęcie inwentaryzacji termin nie wcześniejszy niż 3 miesiące przed zakończeniem roku obrotowego oraz najpóźniej przed końcem 15 dnia następnego roku.

Inwentaryzacja daje szczegółowe spojrzenie na składniki majątkowe przedsiębiorstwa, więc warto wykonywać ją z należytą starannością, tak by nie narazić się na konsekwencje skarbowe.