Bez kategorii

Terminy i sposoby inwentaryzacji środków trwałych

Inwentaryzacja środków trwałych jest niezwykle istotnym procesem w każdym przedsiębiorstwie, niezależnie od jego wielkości oraz profilu działalności. Warto dowiedzieć się nieco więcej na temat terminów tego procesu, a także sposobów przeprowadzania inwentaryzacji.

Terminy inwentaryzacji środków trwałych

Inwentaryzacja środków trwałych to proces, który przeprowadzany jest zazwyczaj na koniec roku obrotowego. Jeśli rok obrotowy jest tożsamy z kalendarzowym to najlepszym czasem na przeprowadzenie inwentaryzacji jest termin od pierwszego do piętnastego stycznia. Jednak inwentaryzacja z powodzeniem może być również wykonana w innych terminach, jeśli rok obrotowy nie jest jednoznaczny z rokiem kalendarzowym. Data inwentaryzacji nie powinna nastąpić wcześniej niż trzy miesiące przed zakończeniem roku obrotowego i piętnaście dni po jego zakończeniu. Warto ten aspekt uwzględnić podczas wybierania najbardziej odpowiedniego terminu tego procesu.

Sposoby inwentaryzacji środków trwałych

Inwentaryzacja środków trwałych w przedsiębiorstwie może być wykonana z zastosowaniem dość zróżnicowanych metod. Wśród nich wymienia się następujące:
– spis z natury, który jest jedną z najczęściej wybieranych metod; polega na przeliczeniu wszystkich składników przedsiębiorstwa, które są mierzalne i policzalne,
– potwierdzenie sald, które jest procesem polegającym na potwierdzeniu stanu posiadania aktywów i pasywów przez obu kontrahentów, ale także innych wierzycieli oraz dłużników,
– weryfikacja stanu ewidencyjnego, która stanowi metodę stosowaną w przypadku braku łatwego dostępu do poszczególnych środków trwałych; stany księgowe w przedsiębiorstwie porównywane są do stanów, które są zawarte w dokumentacji przedsiębiorstwa.

Sposób dokumentowania inwentaryzacji

Podmioty, które realizuje proces inwentaryzacji, powinien jasno określić jego zasady. Dotyczy to zarówno metod związanych z przeprowadzaniem tego procesu, jak i sposobów jego dokumentowania, co jest niezwykle istotne w całym procesie. Zasady związane z organizowaniem inwentaryzacji powinny odnosić się zarówno do wielkości przedsiębiorstwa, jak i konkretnej specyfiki jej działalności w danej branży. Bardzo dobrym pomysłem będzie stworzenie instrukcji, w której będą się znajdować wszystkie niezbędne elementy całego procesu. Wśród nich można wymienić harmonogram, ale także sposoby przeprowadzenia inwentaryzacji, skład komisji, a także metody rozliczania ewentualnych braków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You May Also Like

Polska czyli success story

Wiele osób ma wątpliwości, czy można podnieść konkurencyjność gospodarki poprzez obniżenie wartości waluty. Pozytywnego przykładu na to, że taki sposób działa, nie musimy szukać daleko. Krajem, który to osiągnął jest…
View Post

Czy warto wykupić licencję altium designer?

Firmy zajmujące się projektowaniem podzespołów elektronicznych od wielu lat ułatwiają sobie pracę, co umożliwia szybki rozwój technologii. Dzięki stosowaniu specjalnych programów komputerowych, podczas procesu projektowania zaoszczędza się nie tylko czas,…
View Post