Inwentaryzacja środków trwałych jest niezwykle istotnym procesem w każdym przedsiębiorstwie, niezależnie od jego wielkości oraz profilu działalności. Warto dowiedzieć się nieco więcej na temat terminów tego procesu, a także sposobów przeprowadzania inwentaryzacji.
Terminy inwentaryzacji środków trwałych
Inwentaryzacja środków trwałych to proces, który przeprowadzany jest zazwyczaj na koniec roku obrotowego. Jeśli rok obrotowy jest tożsamy z kalendarzowym to najlepszym czasem na przeprowadzenie inwentaryzacji jest termin od pierwszego do piętnastego stycznia. Jednak inwentaryzacja z powodzeniem może być również wykonana w innych terminach, jeśli rok obrotowy nie jest jednoznaczny z rokiem kalendarzowym. Data inwentaryzacji nie powinna nastąpić wcześniej niż trzy miesiące przed zakończeniem roku obrotowego i piętnaście dni po jego zakończeniu. Warto ten aspekt uwzględnić podczas wybierania najbardziej odpowiedniego terminu tego procesu.
Sposoby inwentaryzacji środków trwałych
Inwentaryzacja środków trwałych w przedsiębiorstwie może być wykonana z zastosowaniem dość zróżnicowanych metod. Wśród nich wymienia się następujące:
– spis z natury, który jest jedną z najczęściej wybieranych metod; polega na przeliczeniu wszystkich składników przedsiębiorstwa, które są mierzalne i policzalne,
– potwierdzenie sald, które jest procesem polegającym na potwierdzeniu stanu posiadania aktywów i pasywów przez obu kontrahentów, ale także innych wierzycieli oraz dłużników,
– weryfikacja stanu ewidencyjnego, która stanowi metodę stosowaną w przypadku braku łatwego dostępu do poszczególnych środków trwałych; stany księgowe w przedsiębiorstwie porównywane są do stanów, które są zawarte w dokumentacji przedsiębiorstwa.
Sposób dokumentowania inwentaryzacji
Podmioty, które realizuje proces inwentaryzacji, powinien jasno określić jego zasady. Dotyczy to zarówno metod związanych z przeprowadzaniem tego procesu, jak i sposobów jego dokumentowania, co jest niezwykle istotne w całym procesie. Zasady związane z organizowaniem inwentaryzacji powinny odnosić się zarówno do wielkości przedsiębiorstwa, jak i konkretnej specyfiki jej działalności w danej branży. Bardzo dobrym pomysłem będzie stworzenie instrukcji, w której będą się znajdować wszystkie niezbędne elementy całego procesu. Wśród nich można wymienić harmonogram, ale także sposoby przeprowadzenia inwentaryzacji, skład komisji, a także metody rozliczania ewentualnych braków.