Bez kategorii

Inwentaryzacja środków trwałych

Wiedza na temat tego, jak prawidłowo przeprowadzać inwentaryzację środków trwałych w przedsiębiorstwie jest bardzo ważna, gdyż niedotrzymanie terminów inwentaryzacji może skutkować licznymi skarbowymi konsekwencjami.

Inwentaryzacja środków trwałych – co to jest?

Inwentaryzacja środków trwałych to najprościej mówiąc spis wszystkich trwałych składników, jakie firma posiada w swoim majątku. Można do nich zaliczyć nieruchomości, maszyny oraz urządzenia. Ciekawym rodzajem środków trwałych jest inwentarz żywy, który także jest uwzględniany w inwentaryzacji i odnosi się do przedsiębiorców zajmujących się hodowlą zwierząt. Inwentaryzacja to dokładne przeliczenie składników majątkowych. Dane te zostają później przesłane do urzędu skarbowego.

Kto musi przeprowadzać inwentaryzację?

Inwentaryzacja środków trwałych jest obowiązkiem każdej firmy rozliczającej się na zasadzie księgi przychodów i rozchodów. Są to więc zarówno osoby fizyczne, jak i spółki. Nie wywiązanie się z tego obowiązku grozi konsekwencjami skarbowymi.

Inwentaryzacja środków trwałych – jak to zrobić?

Inwentaryzację można przeprowadzić samemu, lecz często przedsiębiorcy decydują się zaangażować w to firmę zewnętrzną. Niezależnie od wyboru drogi i metody inwentaryzacji należy pamiętać, że jej podstawową cechą musi być rzetelne zaktualizowanie danych o firmie i ujęcie w niej wszelkich składników majątkowych. Inwentaryzacja środków trwałych musi być przeprowadzana każdego roku, najpóźniej w ostatnim dniu roku obrotowego. Ustawa o rachunkowości daje na rozpoczęcie inwentaryzacji termin nie wcześniejszy niż 3 miesiące przed zakończeniem roku obrotowego oraz najpóźniej przed końcem 15 dnia następnego roku.

Inwentaryzacja daje szczegółowe spojrzenie na składniki majątkowe przedsiębiorstwa, więc warto wykonywać ją z należytą starannością, tak by nie narazić się na konsekwencje skarbowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You May Also Like

Jak komunikować się w firmie?

W nowoczesnym przedsiębiorstwie, komunikacja odgrywa praktycznie najważniejszą rolę. Trudno sobie wyobrazić działającą w sposób rzetelny i elastyczny firmę, w której brak komunikacji uniemożliwiałby współpracę nawet na najniższych szczeblach. Jakie cechy…
View Post

Reklamowe upominki

Coraz więcej firm inwestuje w reklamę. W związku z dużą konkurencją na rynku, wielu przedsiębiorców stara się wykorzystać narzędzia reklamowe w celu pozyskania nowych klientów oraz w celu utrzymania dobrych…
View Post

Mocna i wytrzymała folia bąbelkowa

Zajmujesz się handlem, transportem lub produkcją towarów, lub przedmiotów, które wymagają szczególnej ochrony z uwagi na swoją delikatność i kruchość? Może po prostu prowadzisz niewielki sklep on-line z takimi towarami?…
View Post